Cassiopeia

Lidt om os

Du er altid velkommen til at ringe eller komme på besøg i vores børnehus. Vi har rundvisning efter behov, men af hensyn til vores planlægning, vil vi gerne at I ringer først og aftaler dette. Du kan aftale besøg ved at ringe til en fra ledelsen eller ringe direkte til Cassiopeia på 3998 4912.

Cassiopeia er et børnehus i den kommunale institution Trekløveren og er beliggende i grønne, lyse og luftige omgivelser i Vangede lige over for Bakkegårdsskolen og tæt på Nymosen og Gentofte sø. Vi er et integreret børnehus med en struktur, hvor de fem stuer, alle har børn i alderen 0-6 år. Der er ca.17-18 børn på hver stue. I Cassiopeia er børnene på den samme stue fra de starter i institutionen og indtil de skal i skole. Søskende er som udgangspunkt altid på den samme stue.

Den daglige pædagogiske praksis er tilrettelagt på baggrund af arbejdet med den pædagogiske læreplan. Vi arbejder i børnehuset med årsplaner og månedsplaner som ramme for den pædagogiske praksis. Da børnene på stuerne er i alderen 0-6 år - indgår de, i den praktiske hverdag, naturligt i aktiviteter med børn der har en anden alder og profiterer af dette. Vi arbejder desuden med årgangsgrupper, hvor børnene tilbydes aktiviteter der er tilrettelagt med udgangspunkt i den konkrete aldersgruppe. Her er børnene sammen med jævnaldrende kammerater fra de andre stuer. Vi stræber mod en åben struktur, hvor der både er mulighed for at dyrke venskaber med jævnaldrende kammerater på tværs af stuerne, og mulighed for at lære af børnene, der er ældre eller yngre end en selv. De yngste børn på stuen drager fordel af at kunne lære af dem der ældre end dem selv, og kan spejle sig i de større børn. De største børn på stuen bliver gode til at drage omsorg for deres kammerater, både jævnaldrende og yngre, og får blik for at være en del af et større fællesskab.

Vi har fokus på bevægelse og det gode udeliv. Vi vil gerne tilbyde børnene gode muligheder for motorisk udfoldelse og bevægelse. Dette sker indenfor men også ved at vi i høj grad bruger vores legeplads hvor vi har fokus på aktiviteter der giver lyst til bevægelse. Vi tager også på ture i nærområdet. Derudover kommer vi meget ud i naturen med vores naturbus.